-->
شبانه روز
روایتی از اتفاقات روزها و شب ها
وبلاگها
ِمطالب اخیر
?عشق و دیوانگی

?عروس کوچک

?Muslim Boycotts Effects

?New Photos of Abu Gh

?Palestinian Parliament

?plugin

?Blogger's new Plug-in

?An Iranian judiciary officer, whips, Mohammed Bije...

?حمله اسرائیل به ایران

?ساخت سرپناه برای زنان روسپی

روزانه
شرق
ایلنا
اخبار روز
رادیوفردا
رویداد
بی بی سی فارسی
ایران در تصاویر



بنا به تحقیقات سازمان ملل متحد بیست و پنج درصد زنان متاهل سوری کتک خورده اند.

نخستین مطالعات جامع در مورد خشونت علیه زنان در سوریه ، حاکی از کتک خوردن حدود %25 زنان متاهل دارد.نتیجه ی این مطالعات در قالب گزارش قسمت توسعه ی صندوق زنان سازمان ملل ، هفته ی گذشته منتشر شد.
یافته ها در رسانه های محلی منتشر شده اند که سبب توجه بیشتر به موضوعاتی از قبیل خشونت خانوادگی و قتل های ناموسی شده است. این موضوعات مدت مدیدی جز تابو ها در جامعه محافظه کار سوریه به حساب می آمده است.
این مطالعات تحت نظارت اتحادیه شبه دولتی زنان که مسئولیت رفاه زنان سوری را بر عهده دارد ، انجام گرفته است. این مطالعات در برگیرنده که نمونه ی تصادفی با 1900 خانوار ، می باشد که شامل بازه ی گسترده ایی از خانواده هایی با سطح درآمد و مذاهب گوناگون می باشند. مردان و زنان در هر خانواده به طور جداگانه مورد پرسش قرار گرفته اند.
بنا به گفته ی شیرین شکوری،دبیر پروژه در نمایندگی منطقه ایی سازمان ملل در اردن: "در سوریه هیچگونه اطلاعاتی در زمینه خشونت علیه زنان موجود نمی باشد؛ تحقیقات رسمی تا به حال در این زمینه انجام نشده است." و "موضوع خشونت بر علیه زنان تا به حال ساکت نگه داشته شده است ولی ما در حال آگاه کردن مردم سوریه در زمیته خشونت علیه زنان هستیم و به آنها می گوییم که چنین مواردی در همه جای اروپا ، آسیا و ایالات متحده اتفاق می افتد، و این سبب باز شدن بحث و مناظره در این مورد می شود."
حنا کدوراء ، سخنگوی اتحادیه زنان می گوید شکستن سکوت در مورد خشونت خانوادگی اولین مرحله حیاتی برای مبارزه با خشونت بود. به گفته ی او بسیاری از سوری ها خشونت های داخل منزل را به عنوان خشونت به حساب نمی آورند.
خانم کدوراء می گوید" این مسئله بستگی زیادی به سطح تحصیلات و در آمد دارد ، اما بسیاری از مردم زنان کتک خورده را می بینند و حال آنکه آنها را جز قربانیان خشونت نمی دانند."
اتحادیه زنان می گوید آنها با توجه به یافته های مطالعات در حال اقدام برای توسعه برنامه محافطت از زنان هستند.
یکی از مدافعین حقوق زنان می گوید اگر چه یافته های مطالعات در سوریه بسیار شبیه به آمار خشونت های خانگی در سایر کشورها می باشد ، در اصل سکوت مسئولان دولتی در قبال این موضوع شکسته شد و این خودش یک مرحله ی معنی دار می باشد.
"شگشفت انگیزترین چیز این هست که برای اولین در سوریه یک نهاد شبه-دولتی - اتحادیه زنان - وجود چنین مشکلی را پذیرفته است" بنا به گفته ی مان عبدوالسالم یک مبارز حقوق زنان
باسم الکادی ، یک مدافع حقوق ، گفت این گزارش بیانگر رشد آشکار سازی انواع آزار های خانگی می باشد. او در زمینه اطلاع رسانی عمومی در جهت مبارزه و محدود کردن قتل های ناموسی - کشتن زنانی که به عقیده ی آنها سبب بی آبرویی خانواده به دلیل داشتن روابط نامشروع جنسی می شوند - فعالیت می کند.
بنا به گفته آقای الکادی "تا دو سال گذشته ، بحث در مورد قتل های ناموسی در رسانه های سوریه ممنوع بود" و "حالا طرح این موضوعات باز تر شده است"
آقای عبدالسالم می گوید " در این هنگام هنوز هیچ روشی برای گزارش خشونت علیه زنان وجود ندارد" و "ما امید داریم که این مطالعه به زودی منجر به اقدامات عملی در این زمیته بشود"
اصل مقاله از New York Times
(U.N. Finds That 25% of Married Syrian Women Have Been Beaten)
---

نوشته شده در ساعت:1:40 AM
لینک مطلب

 

-آرشیو مطالب -

Danshjoo List